Föreläsningar


Differentierad undervisning och andra strategier för att möta mångfald

Föreläsningen riktar sig till lärare och andra professioner som arbetar med elever. Antalet diagnoser, problematisk skolfrånvaro och den psykiska ohälsan bland barn och unga har ökat i samhället.  Det är några faktorer som påverkar elevers skolgång och som kan leda till att elever inte blir gymnasiebehöriga. 

Med hjälp av redskap och strategier kan vi skapa goda relationer och ge eleverna bättre förutsättningar för att lyckas i skolan. I den här föreläsningen får ni en grundlig genomgång till hur man kan differentiera undervisningen och göra den kompensatorisk för alla genom att avlasta de exekutiva funktionerna och då även inkludera elever inom NPF och språkliga svårigheter på ett effektivt sätt utan att det ska vara tidskrävande för läraren. 

Med stöd av PBS (Positivt beteendestöd) kan man arbeta med lättillgängliga metoder för att möta elevers olika behov. Alla elever har rätt till lärarledd undervisning men hur gör man det inom ramen för skolans uppdrag med utmanande elever?

Föreläsningen finns både på svenska och engelska. Den kan även ges i två delar (två tillfällen) med fördjupning inom varje område- differentiering/NPF/språkliga svårigheter/PBS.

Föreläsningen är 2 timmar inklusive paus. Om önskemål finns kan man boka en uppföljning efter en tid för att följa upp hur de nya strategierna har fungerat.


Föreläsare 
Sara Adut
 


Specialpedagogisk navigering i en skola för alla 

Kunskaper i specialdidaktik bidrar till en höjd utbildningskvalitet och ger förutsättningar för pedagogisk beredskap. Det tillför nya perspektiv samt didaktiska metoder och strategier för att stötta och utmana elever utifrån sina egna förutsättningar och behov. Föreläsningen lyfter konkreta verktyg och strukturer för att planera och organisera skolan. Den ger även förutsättningar för att utveckla undervisning och lärmiljö utifrån elevers olikheter och neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. 

Ett förebyggande och främjande arbete på alla nivåer kan stärkas, om skolan får ökade kunskaper om specialpedagogiska förhållningssätt men även metoder och arbetssätt att tillgå. Ett annat fokus i föreläsningen är hur olika professioner inom skolan kan organisera och arbeta för att få en fungerande och tillgänglig lärmiljö. Vilka strukturella förändringar behöver genomföras på en skola så att eleverna får den ledning och stimulans de behöver för att utvecklas så långt som möjligt ? Genom att arbeta med stöd av tydliggörande pedagogik kan lärare göra skolverksamheten meningsfull, hanterbar och begriplig för alla elever. 


Efter föreläsning ordnas workshop och handledning för skolpersonal. I grupp formuleras konkreta metoder och planeringar att arbeta vidare med. Målet är att initiera nya arbetssätt som är tydliga, enkla och utgår utifrån en pedagogik som stöttar så att alla elever lyckas i skolan. 


Föreläsningen är 2 timmar inklusive paus. Workshop 1 timme.

 

Föreläsare
Ingrid Markham      


Specialpedagogisk utredningsarbete

Vi erbjuder professionella utredningstjänster inom specialpedagogik för att säkerställa att varje elev får den anpassning och stöd de behöver för att nå sin fulla potential.


Utredning av särskilt stöd och mindre undervisningsgrupper

Skolan har en lärmiljö som fysiskt, psykosocialt och pedagogiskt kan möta varje elevs förutsättningar och behov. Vissa elever behöver ett annat sammanhang för att komma till sin rätt. För elever med extraordinära stödbehov finns en variation av särskilt stöd som utgår från elevens behov däribland särskilda undervisningsgrupper. Målet är att att alla elever får det stöd och den stimulans som de behöver för att lyckas med sin skolgång.

Särskilda undervisningsgrupper är ett alternativ för elever i behov av särskilt stöd som behöver riktad insats för att tillgodogöra sig undervisningen i ett mindre sammanhang än i ordinarie klass. Eleverna får undervisning enligt grundskolans styrdokument i en lugn och strukturerad miljö. Målet är att eleverna ska kunna återgå till ordinarie undervisning om möjligt. Det finns särskilda undervisningsgrupper för yngre och äldre elever, samt för elever med specifika funktionsvariationer. 

Skolan kan anpassa sin organisation genom att skapa dessa grupper utifrån skolans elevunderlag. Det är ett bättre sätt att tillmötesgå de elever som har behov av ett mindre sammanhang och få lärarledd undervisning samt att de får ingå i en social kontext och inte bli exkluderade och exempelvis sitta enskilt med en assistent i ett grupprum. Vi hjälper er att utföra underlaget. För mer information kontakta oss på Speckompetens i sikte.


Läs- och skrivutredningar

Om man misstänker att en elev har dyslexi, språkstörning eller andra läs- och skrivsvårigheter behöver en speciallärare genomföra en pedagogisk kartläggning på skolan av elevens förmågor genom standardiserade tester exempelvis DLS (diagnostiska läs och skrivtester) sedan sammanställs resultaten tillsammans med bedömningen från elevens undervisande lärare. Om resultaten indikerar på att en eventuell diagnos föreligger så skickas underlaget till EHT på skolan som sedan bokar in en tid med skolläkare för vidare remiss till logoped. Vi hjälper er att utföra underlaget. För mer information kontakta oss på Speckompetens i sikte.


Pedagogisk kartläggning på individ eller gruppnivå 

Om pedagogisk personal uppmärksammar att en elev är i svårigheter i lärmiljön och misstänker att det kan föreligga en neuropsykiatrisk diagnos ( NPF-diagnos), såsom ADD/ADHD eller autismspektrumtillstånd initierar specialpedagog en pedagogisk kartläggning. En pedagogisk kartläggning belyser elevens egen uppfattning om svårigheter och styrkor. Samtidigt som den synliggör kunskaper och färdigheter i olika ämnen. Men även kognitiva, sociala samt tal och kommunikationsförmåga. Utredningen omfattar en kartläggning av elevens situation på individ, grupp och organisationsnivå. Vi hjälper er att utföra underlaget. För mer information kontakta oss på Speckompetens i sikte.


Pedagogisk kartläggning på skolnivå

Hur kan pedagogiska kartläggningar på skolnivå bidra till att utveckla skolverksamheten och stödja olika professioner inom skolan i sitt dagliga arbete med elever?

En pedagogisk kartläggning är en orienteringskarta som beskriver skolverksamheten, lärmiljön och elevers uppfattning om sin skolsituation. En kartläggning är ett konkret arbetsverktyg som ger förutsättningar för ett inriktat utvecklingsarbete på skol,-grupp och individnivå. Övergripande pedagogiska kartläggningar används för att identifiera framgångsfaktorer och utvecklingsområden i skolmiljön och för att kunna formulera mål och insatser utifrån skolans identifierade behov. Pedagogisk personal får även verktyg för att arbeta proaktivt så att elever fångas upp innan de hamnar i svårigheter.

Efter genomförd kartläggning på skolnivå utvärderas elevenkät utifrån de områden som behöver stärkas. Därefter presenteras resultat och analys av elevsvar för skolpersonal.  I anslutning till presentationen ordnas en workshop, den är interaktiv och här ges möjlighet till att delta aktivt. Pedagogisk personal analyserar resultatet och speciallärare samt specialpedagog handleder. Tillsammans formulerar vi mål för kommande läsår som är utvärderingsbara. Innehållet i workshopen utformas utifrån era behov och det som känns relevant för just er skola.

En pedagogisk kartläggning på skolnivå tar olika lång tid att utföra beroende på antalet klasser, grupper och elever.


Föreläsningen är 2 timmar inklusive paus.

Workshops planeras till  2-4 tillfällen under ett läsår.

Det sista tillfället är uppföljning och utvärdering av uppsatta mål. 

Vi hjälper er att utföra underlaget.

För mer information kontakta oss på Speckompetens i sikte.

Handledning och konsultationer


Vi erbjuder  pedagogisk handledning och konsultationer på grupp och individnivå till skolpersonal som vill ha stöd i arbetet med enskilda elever eller elevgrupper. Pedagogisk handledning är reflekterande samtal där deltagarna lyfter pedagogiska dilemman, erfarenheter och behov för att tillsammans eller enskilt lösa hinder som uppstår i det dagliga arbetet i skolmiljön. 

Konsultationer är inriktade på pedagogisk vägledning. Här erbjuder specialpedagog insikter och perspektiv som främjar förändringar i undervisningen och stödjer elevers lärande och utveckling.  Genom konsultationer får skolpersonal specialpedagogiska verktyg som underlättar det pedagogiska arbetet.    

Vi har lång erfarenhet och kompetens inom skolutveckling och elevnära arbete inom grundskola och gymnasium som lärare, speciallärare och specialpedagog. Vi erbjuder skräddarsydda lösningar utifrån skolans behov


Kontakta oss för mer information

0704872300 -0731404569

info@speckompetens.se