Specialpedagogisk utredningsarbete
Vi erbjuder professionella utredningstjänster inom specialpedagogik för att säkerställa att varje elev får den anpassning och stöd de behöver för att nå sin fulla potential.
Utredning av särskilt stöd och mindre undervisningsgrupper
Skolan har en lärmiljö som fysiskt, psykosocialt och pedagogiskt kan möta varje elevs förutsättningar och behov. Vissa elever behöver ett annat sammanhang för att komma till sin rätt. För elever med extraordinära stödbehov finns en variation av särskilt stöd som utgår från elevens behov däribland särskilda undervisningsgrupper. Målet är att att alla elever får det stöd och den stimulans som de behöver för att lyckas med sin skolgång.
Särskilda undervisningsgrupper är ett alternativ för elever i behov av särskilt stöd som behöver riktad insats för att tillgodogöra sig undervisningen i ett mindre sammanhang än i ordinarie klass. Eleverna får undervisning enligt grundskolans styrdokument i en lugn och strukturerad miljö. Målet är att eleverna ska kunna återgå till ordinarie undervisning om möjligt. Det finns särskilda undervisningsgrupper för yngre och äldre elever, samt för elever med specifika funktionsvariationer.
Skolan kan anpassa sin organisation genom att skapa dessa grupper utifrån skolans elevunderlag. Det är ett bättre sätt att tillmötesgå de elever som har behov av ett mindre sammanhang och få lärarledd undervisning samt att de får ingå i en social kontext och inte bli exkluderade och exempelvis sitta enskilt med en assistent i ett grupprum. Vi hjälper er att utföra underlaget. För mer information kontakta oss på Speckompetens i sikte.
Läs- och skrivutredningar
Om man misstänker att en elev har dyslexi, språkstörning eller andra läs- och skrivsvårigheter behöver en speciallärare genomföra en pedagogisk kartläggning på skolan av elevens förmågor genom standardiserade tester exempelvis DLS (diagnostiska läs och skrivtester) sedan sammanställs resultaten tillsammans med bedömningen från elevens undervisande lärare. Om resultaten indikerar på att en eventuell diagnos föreligger så skickas underlaget till EHT på skolan som sedan bokar in en tid med skolläkare för vidare remiss till logoped. Vi hjälper er att utföra underlaget. För mer information kontakta oss på Speckompetens i sikte.
Pedagogisk kartläggning på individ eller gruppnivå
Om pedagogisk personal uppmärksammar att en elev är i svårigheter i lärmiljön och misstänker att det kan föreligga en neuropsykiatrisk diagnos ( NPF-diagnos), såsom ADD/ADHD eller autismspektrumtillstånd initierar specialpedagog en pedagogisk kartläggning. En pedagogisk kartläggning belyser elevens egen uppfattning om svårigheter och styrkor. Samtidigt som den synliggör kunskaper och färdigheter i olika ämnen. Men även kognitiva, sociala samt tal och kommunikationsförmåga. Utredningen omfattar en kartläggning av elevens situation på individ, grupp och organisationsnivå. Vi hjälper er att utföra underlaget. För mer information kontakta oss på Speckompetens i sikte.
Pedagogisk kartläggning på skolnivå
Hur kan pedagogiska kartläggningar på skolnivå bidra till att utveckla skolverksamheten och stödja olika professioner inom skolan i sitt dagliga arbete med elever?
En pedagogisk kartläggning är en orienteringskarta som beskriver skolverksamheten, lärmiljön och elevers uppfattning om sin skolsituation. En kartläggning är ett konkret arbetsverktyg som ger förutsättningar för ett inriktat utvecklingsarbete på skol,-grupp och individnivå. Övergripande pedagogiska kartläggningar används för att identifiera framgångsfaktorer och utvecklingsområden i skolmiljön och för att kunna formulera mål och insatser utifrån skolans identifierade behov. Pedagogisk personal får även verktyg för att arbeta proaktivt så att elever fångas upp innan de hamnar i svårigheter.
Efter genomförd kartläggning på skolnivå utvärderas elevenkät utifrån de områden som behöver stärkas. Därefter presenteras resultat och analys av elevsvar för skolpersonal. I anslutning till presentationen ordnas en workshop, den är interaktiv och här ges möjlighet till att delta aktivt. Pedagogisk personal analyserar resultatet och speciallärare samt specialpedagog handleder. Tillsammans formulerar vi mål för kommande läsår som är utvärderingsbara. Innehållet i workshopen utformas utifrån era behov och det som känns relevant för just er skola.
En pedagogisk kartläggning på skolnivå tar olika lång tid att utföra beroende på antalet klasser, grupper och elever.
Föreläsningen är 2 timmar inklusive paus.
Workshops planeras till 2-4 tillfällen under ett läsår.
Det sista tillfället är uppföljning och utvärdering av uppsatta mål.
Vi hjälper er att utföra underlaget.
För mer information kontakta oss på Speckompetens i sikte.